Ακολουθοýν τρεις αναλυτικÝς αναφορÝς στα δημοτικÜ τραγοýδια, τα Ýπη, στο μýθο και στην ιστορßα. Τα δημοτικÜ τραγοýδια αποτελοýν την κι¬βωτü της συλλογικÞς ταυτüτητας, σε συνδυασμü πÜντα με το διαρκοýς μετα¬βαλλüμενο ιστορικü γßγνεσθαι. Για το λüγο αυτü, οι λαúκοß δημιουργοß των τραγουδιþν αυτþν εμπνÝονται γüνιμα απü το βßο των ακριτþν μεταδßδο¬ντας τον στις επερχüμενες γενιÝς. Απü την Üλλη πλευρÜ, τα Ýπη συνθÝτουν τις διÜφορες üψεις της ακριτικÞς ζωÞς σε ομοειδεßς θεματολογικÜ κýκλους, οι οποßοι διαδßδονται ευρýτερα μÝσω πολλαπλþν διασκευþν. Η μικτÞ γλþσσα τους μαρτυρεß τη λαúκÞ καταγωγÞ και τη στοιχειþδη καλλιÝργεια των δημιουργþν τους, το περιεχüμενο τους απεικÜζει την ιδεολογßα των ανþτερων κοινωνικþν τÜξεων και της διανüησης.
Στη συνÝχεια της τρßτης ενüτητας, παρουσιÜζονται αναλυτικÜ οι Ακρßτες ¹ρωες: στα πλαßσια της ελληνικÞς ακριτικÞς παρÜδοσης ü Βασßλειος Διγε¬νÞς Ακριτης του ομþνυμου βυζαντινοý Ýπους και των ακριτικþν τραγου¬διþν, ο ΚωσταντÞς, ο ΠορφυρÞς, ο Ανδρüνικος, ο Τσαμαδüς, ο ΓιÜννης Þ ΓιαννÜκος Þ ΓιÜννος, ο ΑλÝξανδρος, ο υιüς του Αρμοýρη καθþς και ο Βελι¬σÜριος, ξακουστüς στρατηγüς του βυζαντινοý αυτοκρÜτορα Ιουστινιανοý ο ΒλÜντ ΤσÝπες (ο ΠαλουκωτÞς, που απετÝλεσε το Ýναυσμα για τη μυθοποßη¬ση του ΔρÜκουλα απü την επωνυμßα του Vlad Dracul) στα ΒαλκÜνια• ο ΚρÜλης ΜÜρκος, Ýνδοξος Üκριτης Þρωας της νüτιας σλαβικÞς παρÜδοσης- ο Ζßγκφριντ, Þρωας του γερμανικοý «¢σματος των Νιμπελοýνγκεν»• ο ΡολÜνδος, στρατιþτης του ΚαρλομÜγνου, που πρωταγωνιστεß στο γαλλικü «¢σμα του ΡολÜνδου»• ο Σιντ, ο Ισπανüς πολεμιστÞς του 11ου αι.Rodrigo Diaz de Vivar's ο Αρθοýρος και οι Ιππüτες της ΣτρογγυλÞς ΤραπÝζης (ΛÜνσελοτ, ΠερσεβÜλ κ.Ü.), Þρωες ενüς ακριτικοý κýκλου με κεντρικü χαρακτÞρα τον Αρθοýρο, ξακουστü στρατιωτικü αρχηγü της ΜεγÜλης Βρετανßας, που μÝσα απü τη λογοτεχνßα μεταμορφþθηκε σε θρυλικü βασιλιÜ• ο ΤριστÜνος, Þρωας μιας παλαιüτατης διηγÞσεως με κελτικÝς ρßζες, στην παρÜδοση, πολλþν χω¬ρþν της Ευρþπης• ο Ogier" ο Τρομερüς, Þρωας των Σκανδιναβþν.
Η ενüτητα τελειþνει με την περιγραφÞ του ταξιδιοý των Ακριτικþν Μý¬θων. Μýθοι, που δεν γνωρßζουν σýνορα, παρÜ τις συνοριακÝς αντιπαλüτη¬τες, που ταξιδεýουν και διαδßδονται εßτε προφορικÜ, ακολουθþντας τρα¬γουδιστÝς, ακρßτες, στρατιþτες, προσκυνητÝς και εμπüρους, εßτε με τη δια¬κßνηση των χειρογρÜφων και την εκπαßδευση.
ΕπιπλÝον, η πλατιÜ διÜδοση των ακριτικþν μýθων επιβεβαιþνει αφ' ενüς τα κοινÜ εκφραστικÜ μÝσα που χρησιμοποßησαν οι λαοß, προκειμÝνου να αποτυπþσουν ομüλογες ιστορικÝς εμπειρßες και αφ' ετÝρου τη διττÞ λει¬τουργßα των συνüρων üχι μüνο ως διαχωριστικþν γραμμþν αλλÜ και ως τü¬πων διαλüγου, σýνθεσης Þ και Ýνωσης.
Στο σημεßο αυτü γßνεται εκτενÞς αναφορÜ και στα. Αρχαßα Πρüτυπα, που αποτελοýν ανεξÜντλητες πηγÝς Ýμπνευσης για τους ακριτικοýς μýθους. Πολλοß ευρωπαßοι Þρωες θυμßζουν παραδüσεις σχετικÝς με τους Þρωες της αρχαßας μυθολογßας. ΤÝλος, παρουσιÜζεται το Μεσαιωνικü Ηρωικü Πρüτυ¬πο και οι ποικßλες εκδοχÝς του που αγκαλιÜζουν üλο το φÜσμα της κοινωνικÞς διαστρωμÜτωσης.
Στην τÝταρτη, ενüτητα αναλýεται «Το σκηνικü» μÝσα στο οποßο διαδραματ߬ζονται οι ευρωπαúκÝς ηρωικÝς ακριτικÝς ιστορßες. Το αρχιτεκτονικü και φυσι¬κü περιβÜλλον, ο καθημερινüς στρατιωτικüς βßος και οι «ευγενεßς» ασχολßες, üπως το αρχοντικü κυνÞγι και η μουσικÞ. Σ' αυτü το σκηνικü εξελßσσεται ο πε¬ριπετειþδης και πολυτÜραχος καθ' ημÝραν βßος του ακρßτα, και αναδεικνýεται ο κομβικüς ρüλος του οπλισμοý και του αλüγου του, τα οποßα συχνÜ προσω¬ποποιοýνται και περιβÜλλονται με μυθικÝς ιδιüτητες. Στα ßδια πλαßσια, εντÜσσεται η κυνηγετικÞ δραστηριüτατα των ακριτþν, ως συνÝχεια των πολε¬μικþν τους επιδüσεων και εγγýηση του κοινωνικοý τους κýρους. ΤÝλος, στην ßδια ενüτητα γßνεται αναφορÜ στα ομαδικÜ γεýματα των ακριτþν, τα οποßα αναδεικνýουν τη συλλογικüτητα και τις πιο χαλαρÝς πτυχÝς του βßου τους.
Η πÝμπτη ενüτητα εßναι αφιερωμÝνη στα ιδιαßτερα χαρακτηριστικÜ του Þρωα και τον κýκλο της ζωÞς του. Στη γÝννηση και τη συχνÜ ηρωικÞ καταγωγÞ του, στα λαμπρÜ νεανικÜ του χρüνια, στους Ýρωτες του, στα ανδραγαθÞματα και την ευαισθησßα του Ýως και στον ηρωικü του θÜνατο. Η πολυεπßπεδη μεθοριακüτητα, στην οποßα κινεßται ο Üκριτης Þρωας καθßσταται ανÜγλυφη απü την ßδια τη διγενÞ του καταγωγÞ. ΑυτÞ η διγÝνεια, εξ ου και ΔιγενÞς Ακριτης, αποτελεß και την πεμπτουσßα της ýπαρξης και της δρÜσης του: ισüβιος υπερα¬σπιστÞς παντοειδþν συνüρων, μÝτοχος δýο διαφορετικþν πολιτισμþν, φορÝας θεßων χαρισμÜτων και ανθρþπινων αδυναμιþν, υπερφυσικÞς δýναμης αλλÜ και συγκινητικÞς ευαισθησßας, ακαταπüνητος προστÜτης των φτωχþν και των αδυνÜτων και ανßκητος απÝναντι σε üλους τους φυσικοýς και μυθικοýς αντι¬πÜλους εντÝλει θα νικηθεß απü τον τελευταßο του αντßπαλο, το ΘÜνατο.
Η τελευταßα ενüτητα παρουσιÜζει τους ακριτικοýς μýθους κατÜ τη μα¬κραßωνη διαδρομÞ τους στο χρüνο. Σταθμüς σ' αυτÞ τη διαδρομÞ υπÞρξε, αναμφισβÞτητα, ο 19ος αιþνας και οι ιδεολογικÝς και επιστημονικÝς ζυμþ¬σεις και αναζητÞσεις, που Ýφεραν στο προσκÞνιο τους ακριτικοýς Þρωες, περιβεβλημÝνους αυτÞ τη φορÜ με το Ýνδυμα των εθνικþν ηρþων.
Η απÞχηση των ακριτικþν μýθων εßναι ανιχνεýσιμη σε üλες τις μορφÝς της σýγχρονης τÝχνης καθþς και στις ανεξÜντλητες εκδοτικÝς προσπÜθειες που τροφοδοτεß η ακριτικÞ λογοτεχνßα.
¸χοντας ολοκληρþσει την παρουσßαση του επιστημονικοý μÝρους της Ýκ¬θεσης, θα αναφερθοýμε στη συνÝχεια στις υπüλοιπες, εξßσου σημαντικÝς, πτυ¬χÝς της. Η Ýκθεση εßχε Ýναν εκπαιδευτικü και αφηγηματικü χαρακτÞρα, και τα κεßμενα Þταν σε δýο γλþσσες. Το βασικü κορμü της αποτελοýσαν 64 πανþ, που συνοδεýονταν απü μουσειακÜ αντικεßμενα Þ Ýργα σýγχρονης τÝχνης.
Για τις ανÜγκες της Ýκθεσης ηχογραφÞθηκαν δýο CD μουσικÞς με ακρι¬τικÜ Üσματα απü την ΕλλÜδα, την Ισπανßα, τη Βουλγαρßα, τη Γαλλßα και δημιουργÞθηκε Ýνα εισαγωγικü επεξηγηματικü πολυμÝσο με χÜρτες και ιστορικÜ στοιχεßα. Ακüμα, συλλÝχθηκε υλικü απü λαúκÜ δρþμενα, αποσπܬσματα κινηματογραφικþν ταινιþν και θεατρικþν πρÜξεων, με το οποßο σκη¬νοθετÞθηκε μßα ταινßα απü την Χριστßνα ΚατσαρÞ, με θÝμα την απÞχηση των ακριτικþν μýθων στη σýγχρονη Ευρþπη.
Η Ýκθεση εμπλουτßστηκε με αντικεßμενα που προερχüταν απü μουσεßα και ιδιωτικÝς συλλογÝς, το Μουσεßο Ελληνικþν Λαúκþν ΟργÜνων, το Πελο¬ποννησιακü Λαογραφικü ºδρυμα, το Λαογραφικü Μουσεßο ΛÜρισας, τη ΛαογραφικÞ ΣυλλογÞ του ΚÝντρου Ερεýνης της ΕλληνικÞς Λαογραφßας της Ακαδημßας Αθηνþν, του ΚÝντρου Δελφþν, τη συλλογÞ ΕλÝνης ΑρβελÝρ, Ινοýς Κωνσταντινßδη, Απüστολου και Μαρßας ΑργυριÜδη και τη συλλογÞ Ýργων τÝχνης της ΑLPHA BANK. ΤÝλος, συμπληρþθηκαν τα εποπτικÜ τεκμÞ¬ρια με τη δημιουργßα μιας ad hoc συλλογÞς «Acrinet», με αγορÝς αντικειμݬνων, με δωρεÝς και με την κατασκευÞ πιστþν μουσειακþν αντιγρÜφων, üπως των βυζαντινþν πινακßων απü την Θεοφανþ ΣαραμαντÞ, και μουσι¬κþν λαúκþν οργÜνων με τη φροντßδα του Μουσεßου Ελληνικþν Λαúκþν Ορ¬γÜνων.
Η Ýκθεση συνοδευüταν και με εικαστικÜ παρÜλληλα. ¸ργα ΕλλÞνων καλ¬λιτεχνþν που εμπνεýστηκαν απü τους ακριτικοýς μýθους Þ συναφÞ θÝματα παρουσιÜστηκαν στην περιοδικÞ Ýκθεση.
Τα χαρακτικÜ Ýργα του Σπýρου Βασιλεßου «ο θÜνατος του ΔιγενÞ» σε χειρüγραφο του ΑγγÝλου Σικελιανοý.
Οι ξυλογραφßες του Βασßλη ΚαξÜκου, εμπνευσμÝνες απü αρπαγÝς που απαντοýν σε αρχαßους μýθους.
Τα γλυπτÜ της ΑλεξÜνδρας ΑθανασιÜδη, απü τη σειρÜ «¢λογα », που παρÝπεμπαν üχι μüνον θεματικÜ στην Ýκθεση, αλλÜ και συνειρμικÜ στις «Üφθαρτες ýλες» που ταξιδεýουν στο χρüνο.
Οι γλυπτÝς ξýλινες συνθÝσεις, ζωγραφισμÝνες με λÜδι, του ΤÜσου Μαντξαβßνου με θÝμα «Μποýλες» εμπνευσμÝνες απü λαúκÜ ελληνικÜ δρþμενα και σειρÜ μικρþν ζωγραφικþν ακρυλικþν Ýργων με Þρωες ιππεßς.
Το δßπτυχο «ΔιγενÞς σ' ανατολÞ και δýση», λÜδι του ΚωστÞ ΜουδÜτσου, ειδικÜ φιλοτεχνημÝνο για την Ýκθεση, ýστερα απü εκτενÞ διεßσδυση στην ακριτικÞ παρÜδοση.
Το Ýργο του Κωνσταντßνου Κωστοàρου, «Τελευταßες σημαßες Þ χωρßς σý¬νορα», λÜδι 2004 που παραπÝμπει σε «νοητÝς», αχανεßς, απÝραντες συνο¬ριακÝς εκτÜσεις.
Τα μελÜνια σε χαρτß του Νßκου Αλεξßου, «ΤÝσσερα, σχÝδια του Βασßλειου Γρηγüριεβßτς ΜπÜρσκι», Ýνα παιχνßδι στο υπαρκτü-ανýπαρκτο, στο πραγματικü φανταστικü.
ΠεριελÜμβανε, ακüμη, και το εικαστικü πολυμÝσο του Μανüλη ΖαχαριουδÜκη με τßτλο «Το χειρüγραφο του ΣικÜγου », Ýνα Ýργο εικονογραφημݬνο με κεßμενο την αγγλικÞ μετÜφραση του χειρογρÜφου του Ýπους του Δι¬γενÞ και εικονογρÜφηση εμπνευσμÝνη, απü σýγχρονους Þρωες των κüμικ Þ του κινηματογρÜφου.
Τα αφηγηματικÜ κεντÞματα της Μαßρης ΓαλÜνη-Κρητικοý, που ζωντα¬νεýουν μýθους ανατολικοýς και δυτικοýς, με δρÜκους, πýργους, Þρωες σε φανταστικÜ τοπßα
Τα κολÜζ της ΕλÝνης και του ΔημÞτρη Καλοκýρη, απü την εικονογρÜφη¬ση του ομþνυμου παιδικοý βιβλßου.
¸ργα ανþνυμων και επþνυμων λαúκþν καλλιτεχνþν, üπως το Ýργο του λαúκοý ζωγρÜφου ΘÝμη Τσιρþνη «Βασßλειος ΔιγενÞς Ακρßτας», λÜδι του 1982 και ο « Ο Βασιλεýς ΤσακιτζÞς των ΟρÝων», κÝντημα του ΣωτÞρη Χρηστßδη, των αρχþν του 20οý αιþνα.
ΤÝλος φιγοýρες του θεÜτρου σκιþν με ΜεγαλÝξανδρους και καταραμݬνους üφηδες καθþς και τον «ΔιγενÞ και ΧÜροντα", Ýργο του 2004, του κα¬ραγκιοζοπαßχτη ΔημÞτρη ΧατζÞ.
Η Ýκθεση «Ακρßτες της Ευρþπης» παρουσιÜστηκε στο Βυζαντινü και Χριστιανικü Μουσεßο στην ΑθÞνα, στο Λαογραφικü Μουσεßο «Κωνσταντ߬νος Φρüντζος» της Εταιρεßας Ηπειρωτικþν Μελετþν στα ΙωÜννινα, στο Πνευματικü ΚÝντρο ΔÞμου ΚαρπÜθου, στο Μουσεßο Βυζαντινοý Πολιτισμοý στη Θεσσαλονßκη., στο musee des arts et traditions populaires στο Παρ߬σι, στη ΒασιλικÞ Ακαδημßα Καλþν ΓραμμÜτων της Βαρκελþνης και στο Πα¬νεπιστÞμιο της Γιρüνας στην Ισπανßα.
Η Ýκθεση θα στεγαστεß μüνιμα σε μουσειακü χþρο, στην Παλαιüχωρα της ΚρÞτης, ως «Μουσεßο της ΑκριτικÞς ΚληρονομιÜς».