Το κοινü ευρωπαúκü πολιτισμικü υπüβαθρο συνÞθως το αναζητοýμε στην αρχαιüτητα και τις επιδρÜσεις της στους πολιτισμοýς των δια-
φüρων λαþν. ΣπÜνια το εθνογραφικü και ιστορικü υλικü χρησιμοποιÞθηκε ως συνδετικüς κρßκος για λαοýς διαφορετικÞς εθνικüτητας και θρησκεýματος. ΜÜλλον θεωρÞθηκε ως στοιχεßο της διαφορετικüτητας. ¸τσι προσπÜθειες να ανιχνευθοýν στοιχεßα που υποδηλþνουν την ýπαρξη ενüς κοινοý πολιτισμικοý υποβÜθρου πÜνω στο οποßο αναπτýσσουν τη διαφορετικüτητα τους οι ευρωπαúκοß λαοß θεωροýμε üτι εßναι ιδιαßτερα σημαντικÝς τις μÝρες μας. Αξßες πανανθρþπινες, πÜθη και συμφορÝς, αντιλÞψεις για τη ζωÞ και το θÜνατο, üπως αποτυπþνονται στα υπερεθνικÜ παραμýθια, στις λαúκÝς παραδüσεις και στις ποιητικÝς παραλογÝς, αποθησαυρισμÝνη παροιμιακÞ σοφßα και αντιλÞψεις για τον φυσικü και υπερφυσικü κüσμο κ.Ü. θα μποροýσαν να αναζητηθοýν ως το κοινü πολιτισμικü υπüβαθρο πÜνω στο οποßο θα οικοδομÞσουν τις μελλοντικÝς συνεργασßες τους οι λαοß της Ευρþπης και του κüσμου.
Οι πολιτιστικÝς αξßες βοηθοýν στην ισüτιμη και συμφιλιωτικÞ συζÞτη¬ση και συμβßωση λαþν με διαφορετικÝς καταβολÝς, κÜτι που Ýχει γßνει, üπως διδÜσκει η ιστορßα στο παρελθüν στο πλαßσιο μεγÜλων υπερεθνι¬κþν Κρατþν, üπως η βυζαντινÞ αυτοκρατορßα, στην οποßα τα üρια Þτα αχανÞ, απροσδιüριστα, σχεδüν νοερÜ, απü την ανατολικÞ Μ. Ασßα μÝχρι τον Πüντο, την Καππαδοκßα και την περιοχÞ του ΕυφρÜτη και στη ΒαλκανικÞ μÝχρι τον Δοýναβη.
Τα μεσαιωνικÜ "Üκρα", συχνÜ πεδßα στρατιωτικþν συγκροýσεων κα διεκδικÞσεων, εßναι ταυτüχρονα τüποι συνÜντησης διαφορετικþν πολιτισμþν, χþροι επικοινωνßας, πολιτιστικþν ανταλλαγþν και αλληλεπßδρασης. Εκεß, Üνθρωποι απü διαφορετικοýς, συχνÜ αντιπÜλους, λαοýς üχ μüνο γειτνιÜζουν αλλÜ πολλÝς φορÝς συμβιþνουν, καθþς περνοýν απü τι μια εξουσßα στην Üλλη. Οι στρατιþτες που μÜχονται και μετακινοýνται διαρκþς στις μεθüριους αποτελοýν παρÜλληλα και φορεßς αλληλεπιδρÜσεων, καθþς μεταφÝρουν εκατÝρωθεν των συνüρων αντικεßμενα τÝχνης στοιχεßα της παρÜδοσης και του πολιτισμοý των γειτονικþν λαþν. ΣυχνÜ επßσης, συμμαχßες και συμφιλßωση σε κÜποιο πολεμικü μÝτωπο επιβÜλλονται ως αντιστÜθμισμα σε κÜποιο Üλλο «ανοιχτü» μÝτωπο. ¸τσι η ανÜγκη για παýση των εχθροπραξιþν οδηγεß σε λýσεις üπως οι επιγαμßες μεταξý μελþν απü ηγετικÝς οικογÝνειες αντιπÜλων κρατþν, που οδηγοýν σε ειρÞνευση και συμβιβασμü ως προς τις εδαφικÝς διεκδικÞσεις, με συνα¬κüλουθη ανÜπτυξη φιλικþν σχÝσεων και επικοινωνßας. Τα σýνορα μετα¬τρÝπονται τüτε σε «γÝφυρες» για τους λαοýς, για την τÝχνη, τη λογοτεχνßα και τη μουσικÞ, που απαλýνουν τις αντιθÝσεις και αφομοιþνουν τις βασι¬κÝς αξßες κÜθε πολιτισμοý, που δεν εßναι Üλλες απü τις διαχρονικÝς πα¬νανθρþπινες αξßες.
Η ευρωπαúκÞ ακριτικÞ παρÜδοση μεταφÝρει λαúκοýς μýθους γýρω απü τη ζωÞ Ýνδοξων πολεμιστþν - φυλÜκων των συνüρων των διαφüρων κρατþν της μεσαιωνικÞς Ευρþπης, οι ακριτικÝς περιοχÝς των οποßων μα¬στßζονται απü πολÝμους και αλλÜξουν συχνÜ χÝρια.
Η γÝννηση της ακριτικÞς ποßησης, οι επιβιþσεις και η εξÝλιξη της, κα¬θþς και η επßδραση της στη νεüτερη δημιουργßα, αναδεικνýουν αξßες ηθι¬κÝς πανανθρþπινες και αντιλÞψεις για τον φυσικü και υπερφυσικü κü¬σμο ως το κοινü πολιτισμικü υπüβαθρο πÜνω στο οποßο θα κτßσουν τις μελλοντικÝς συνεργασßες τους οι λαοß της Ευρþπης και του κüσμου.
Με το σκεπτικü αυτü σχεδιÜστηκε και δομÞθηκε και η ¸κθεση με γενι¬κü τßτλο «Οι Ακρßτες της Ευρþπης», η οποßα απεικονßζει σε αδρÝς γραμ¬μÝς τις καταβολÝς και το ιστορικü πλαßσιο μÝσα στο οποßο γεννιοýνται, εξελßσσονται και διαδßδονται οι ακριτικοß μýθοι στη ΒυζαντινÞ αυτοκρα¬τορßα με τις εισβολÝς των βαρβÜρων, τις επιθÝσεις Περσþν και ΑρÜβων στα ανατολικÜ σýνορα, τις συνεχεßς συγκροýσεις αλλÜ και τις πολιτιστι¬κÝς ανταλλαγÝς και την επικοινωνßα λαþν, καταστÜσεις και γεγονüτα που τροφοδοτοýν την τÝχνη - λογοτεχνßα. Ανιχνεýεται ακüμη η Ýννοια των üρων Üκρα - Ακρßτες, üταν τα üρια ρευστÜ, σχεδüν "νοητÜ", περιλαμβܬνουν εδαφικÝς ζþνες στις οποßες εξελßσσεται η ζωÞ των "ακριτþν" πολεμι¬στþν, ηρþων. Ο ηρωισμüς, το κýριο χαρακτηριστικü υμνεßται στα δημþδη Üσματα - Ýπη, στα οποßα οι αρχαßοι μýθοι, σýμβολα και ιστορικÜ γεγονü¬τα - συνυφαßνονται και παßρνουν μορφÞ ηρωικÞς - ερωτικÞς ιστορßας. Απü τον 12ο αι. καταγρÜφονται μακροσκελεßς επικÝς συνθÝσεις, üπου παρουσιÜζονται ως κεντρικοß Þρωες ο ΔιγενÞς, ο ΤριστÜνος, οSiegfried, ο CId, ο Αρθοýρος κ.Ü. Η εν λüγω Ýκθεση παρακολουθεß μÝσα απü παραλ¬ληλισμοýς και κοινÜ
στοιχεßα με κεντρικü Üξονα τον ΔιγενÞ ιστορßες ηρþ¬ων, αναφορÝς σε μοτßβα που κατÜγονται απü την αρχαιüτητα, σ' Ýνα σκη¬νικü που αποτελεß «αναπαρÜσταση» του περιβÜλλοντος μÝσα στο οποßο δρουν οι Þρωες σýμφωνα με περιγραφÝς επþν.
Γενικüτερα απü την Ýρευνα στο πλαßσιο του προγρÜμματος, τουλÜχι¬στον για τον ελληνικü χþρο, μορφÝς üπως ο ΗρακλÞς, ο ΠερσÝας, ο ΑλÝξανδρος, ο ΔιγενÞς εξελßσσονται και αναβιþνουν στα νεüτερη ακριτικÞ παρÜδοση με τον Μικροκωνσταντßνο, τον ΚωνσταντÞ, τον ΡÞγα, την Κüρη pοý πÜει με τους κλÝφτες, θÝματα και αξßες που εξακολουθοýν να εμπνݬουν τη σýγχρονη δημιουργßα (üπερα, θÝατρο, μυθιστορÞματα, διασκευÝς, τηλεüραση, κινηματογρÜφος). Το ΚÝντρον Ερεýνης της ΕλληνικÞς Λαογραφßας της Ακαδημßας Αθηνþν με τα αφηγηματικÜ τραγοýδια, κατηγοριοποιημÝνα ως «ακριτικÜ» (6.500 παραλλαγÝς), αλλÜ και τραγοýδια που σχετßζονται Üμεσα Þ Ýμμεσα με αυτÜ (παραλογÝς, επýλλια, ιστορικÜ, κλÝφτικα, μοιρολüγια κλπ.) διαθÝτει Ýναν ασφαλÞ κρßκο που συνδÝει το ¸πος του ΔιγενÞ Ακρßτα και τη βυζαντινÞ στρατιωτικÞ παρÜδοση με την σýγχρονη δημοτικÞ ποßηση.
Σ' Ýναν κüσμο με τα τεχνικÜ μÝσα που διαθÝτει ο σημερινüς, στον οποßο τα üρια - Üκρα - σýνορα εßναι ανýπαρκτα, στην πραγματικüτητα üμως εξα¬κολουθοýν να εßναι ζþνες πραγματικþν τριβþν και αιματηρþν αγþνων, στον οποßο "οι Üκρες" αξιþν, συμβüλων, διεκδικÞσεων ξεπερνοýν και τα συμβατικÜ "üρια" και γßνονται πανανθρþπινες, το να "οριοθετÞσουμε" τα στοιχεßα που ενþνουν τους πολιτισμοýς μας και να αφÞσουμε εκτüς των ορßων üσα δημιουργοýν τα προβλÞματα εßναι εξαιρετικÜ σημαντικü Ýργο.
¸να πρüγραμμα θεωρεßται επιτυχημÝνο, üταν Ýχει πραγματοποιÞσει τους κýριους στüχους που Ýθεσε εξ αρχÞς, üταν Ýχει υλοποιÞσει τις υπο¬χρεþσεις που ανÝλαβε και Ýχει δημιουργÞσει προοπτικÝς περαιτÝρω Ýρευ¬νας του θÝματος προς νÝες κατευθýνσεις. Για παρÜδειγμα το ΚÝντρο, πα¬ρÜ το γεγονüς üτι εßχε εντοπßσει την ερευνητικÞ ανÜγκη για επÝκταση της Ýρευνας σε περιοχÝς και λαοýς της ΑνατολÞς σε συνεργασßα με τους αντ߬στοιχους φορεßς (Περσßα, Αραβßα, Καýκασο, Τουρκßα, Ινδßες κλπ.), λαοýς που υπÞρξαν οι συνδημιουργοß και συγκληρονüμοι της παρÜδοσης του ηρωικοý ακριτικοý Ýπους, δεν κατÝστη δυνατüν να επεκταθεß στο πλαßσιο του συγκεκριμÝνου προγρÜμματος και προς την κατεýθυνση αυτÞ. Παρα¬μÝνει λοιπüν Ýνα θÝμα ανοιχτü για μελλοντικÝς ερευνητικÝς αναζητÞσεις.
Αποτελεß αναμφισβÞτητο επßτευγμα του ΠρογρÜμματος η üσο το δυνα¬τüν πολυεπιστημονικÞ προσÝγγιση του αντικειμÝνου και η ανÜδειξη του ως πολυσÞμαντου πολιτισμικοý και ιστορικοý φαινομÝνου μÝσα απü μια πολυπολιτισμικÞ και διαθρησκευτικÞ προσÝγγιση. Το ΒυζÜντιο, η Ανατο¬λÞ και η Δýση, «απü τις Üκρες των ακρþ» κι ανÜμεσα τους τα πραγματικÜ και νοητÜ «Üκρα», γÝφυρες επικοινωνßας σ' Ýνα κüσμο που οραματßζεται τη ειρηνικÞ επικοινωνßα των λαþν.
Το υλικü που προÝκυψε απü την ερευνητικÞ συνεργασßα κατÜ τη διÜρ¬κεια του ΠρογρÜμματος θα πÜρει σÜρκα και οστÜ στο ΚÝντρο - Μουσεßο της ΑκριτικÞς ΚληρονομιÜς με üλα τα μÝσα που διαθÝτει η σýγχρονη τε¬χνολογßα και επικοινωνßα. Το Μουσεßο αυτü ελπßζουμε να εßναι ο τελευταßος "Üκριτης" που θα χρειαστεß να υπερασπιστεß τα αυτονüητα Üκρα. Στην ΚρÞτη, το φυσικü Üκρο της Ευρþπης, στην ακριτικÞ Παλαιüχωρα με το μεσαιωνικü κÜστρο, τις βυζαντινÝς εκκλησιÝς, τους ριζßτες που τραγου¬δοýν ακüμη για τον ΔιγενÞ, το ΚουστογÝρακο των οπλαρχηγþν και των Θεοτοκüπουλων, δßπλα στο ΦραγκοκÜστελλο των θρýλων, το Μουσεßο «των Ακριτþν της Ευρþπης» θα ξεκινÞσει το δικü του Ýργο.
Θα Þθελα να ευχαριστÞσω üλους üσους βοÞθησαν στην υλοποßηση των στüχων του ΠρογρÜμματος, τον ακαδημαúκü κ. Νικüλαο ΚονομÞ για τον πολýτιμο χρüνο που αφιÝρωσε για το Πρüγραμμα, τα μεγÜλα πνευματικÜ Ιδρýματα και βεβαßως τα συγκεκριμÝνα πρüσωπα που μας εμπιστεýτη¬καν την ερευνητικÞ πλοÞγηση στον απÝραντο χþρο των μυθικþν και πραγματικþν "Üκρων", την ΚαθηγÞτρια κ. ΕλÝνη ΑρβελÝρ, Πρüεδρο του Πανεπιστημßου της Ευρþπης, την Διευθýντρια του Ελληνικοý Ινστιτοý¬του της Βενετßας, ΚαθηγÞτρια κ. Χρýσα ΜαλτÝζου, τον ΚαθηγητÞ κ. ΠÝδρο ΜπÜντενας, μορφωτικü ακüλουθο της ΙσπανικÞς Πρεσβεßας στην ΑθÞνα, τον ΚαθηγητÞ και τ. ΠρÝσβη κ. Κýριλλο ΤοπÜλοφ και τους εκλε¬κτοýς συνεργÜτες τους, τον ΚαθηγητÞ κ ΛÜμπρο ΛιÜβα, ΔιευθυντÞ του Μουσεßου Λαúκþν ΟργÜνων, τις συνεργÜτριες μου στο ΚÝντρο Λαογραφ߬ας, ΕρευνÞτριες κ. ΕλÝνη Ψυχογιοý και ΜιρÜντα Τερζοποýλου, για το χρü¬νο που διÝθεσαν για το θÝμα των Ακριτικþν τραγουδιþν, και ιδιαßτερα την επιστ. συνεργÜτρια, αρχαιολüγο κ. Λουßζα ΚαραπιδÜκη, επιμελÞτρια της Ýκθεσης. Ευχαριστßες απευθýνονται στην Διευθýντρια της Εταιρεßας PRISMA - ΚÝντρο Αναπτυξιακþν Μελετþν κ. Φοýλη Παπαγεωργßου και τους συνεργÜτες της για την αμÝριστη υποστÞριξη κατÜ τη διÜρκεια του προγρÜμματος. ΤÝλος θα Þθελα να ευχαριστÞσω τον Ýφορο βυζαντινþν αρχαιοτÞτων ΚρÞτης κ. ΜιχÜλη ΑνδριανÜκη για την υιοθÝτηση του Μου¬σεßου στην περιοχÞ του και τον ευγενικü και φιλοπρüοδο ΔÞμαρχο Πελε¬κÜνου κ. ΔερμιτζÜκη για τη θερμÞ και προστατευτικÞ φιλοξενßα του Μου¬σεßου στην πρωτεýουσα του ΔÞμου του Παλαιüχωρα.
Αικατερßνη ΠολυμÝρου-ΚαμηλÜκη
Διευθýντρια του ΚÝντρου Λαογραφßας